〉Příspěvky (vystoupení)
![]() |
10 let Náboje Junior |
| Kateřina Rosická | |
| Náboj Junior je jednou ze soutěží Náboj určená pro základní školy. Zabývá se matematikou i fyzikou a kromě mnoha míst České republiky se koná i v několika dalších zemích, jejichž počet se stále zvyšuje. | |
|
![]() |
3D 2D materiály v experimentech |
| Libor Koníček | |
| V příspěvku budou prezentovány experimenty s 2D materiály. Budou ukázány zajímavé vlastnosti těchto materiálů - elektrické, mechanické a tepelné a jejich využití v experimentech. | |
|
![]() |
Absolventské práce na SPŠST Panská |
| Jaroslav Reichl a kol. | |
| V příspěvku budou popsány absolventské práce z fyziky, které žáci školy úspěšně vypracovali a obhájili ve školním roce 2021/2022. Práce jsou experimentálního charakteru a mohou být námětem pro podobný typ prací i ostatním... | |
|
![]() |
Astronomie a teleskopy – vybrané aktivity z astronomických kroužků |
| Filip Hložek a kol. | |
| V tomto příspěvku budou prezentovány výsledky dotazníku mezi učiteli fyziky ohledně výuky dalekohledů. Dále také průběžné výsledky probíhajícího výzkumu astronomických kroužků v České republice. Hlavní náplní příspěvku... | |
|
![]() |
Bádání s nadšením – letošní prvostupňové badatelské aktivity |
| Kateřina Vágnerová | |
| Představení nejpovedenějších badatelských aktivit pro zvídavé prvostupňové děti z letošní činnosti LogIQ klubu nadaných dětí v Klatovech. Některé aktivity byly součástí letošního ročníku soutěže Pohár vědy. Klub... | |
|
![]() |
Co nového v Turnaji mladých fyziků? |
| Stanislav Panoš | |
| Přestože Turnaj mladých fyziků existuje již 35 let, stále se jedná o méně známou soutěž s menším počtem účastníků. Svůj podíl na tom může mít náročnost soutěže nebo fakt, že se jedná o týmovou soutěž. S cílem... | |
|
![]() |
Co všechno se vejde do fyziky? Vstup Science Studies do výuky středoškolské fyziky |
| Jan Maršálek a kol. | |
| Ani praktická cvičení, která obvykle doplňují hodiny fyzikální teorie, nemění mnoho na tom, že se pedagogika fyziky na středních školách obvykle opírá o chápání vědy jako souboru etablovaných vědeckých poznatků. V našem... | |
|
![]() |
Činnost ESA ESERO ve školním roce 2022/2023 |
| Tomáš Franc a kol. | |
| V příspěvku bude představena činnost vzdělávací kanceláře Evropské kosmické agentury ESA ESERO Česká republika. Zaměříme se především na soutěže jako CanSat, Moon Camp, Astro Pi, Climate Detectives s uvedením důležitých... | |
|
![]() |
Elektromagnetická indukce obecně a jak na harmonický průběh indukovaného napětí zvláště |
| Pavel Konečný | |
| Střídavé napětí harmonického průběhu vznikne, rotuje-li vodivá smyčka v homogenním magnetickém poli. Průběh napětí lze snadno predikovat elementárními středoškolskými prostředky. Experiment, má-li být v souladu s teorií, je... | |
|
![]() |
Elektřina a magnetismus v nové středoškolské učebnici fyziky – aktivně a přitom minimalisticky |
| Věra Koudelková a kol. | |
| Příspěvek představuje kapitoly z elektřiny a magnetismu, které budou součástí nově vznikající učebnice fyziky pro různé druhy středních škol. V příspěvku ukážeme jak pojetí celku elektřina a magnetismus v této učebnici, tak... | |
|
![]() |
Experimenty do kabely |
| Zdeněk Hubáček | |
| Některé experimenty do kabelky opravdu miniaturizovat nelze. Příkladem jsou ty, při nichž potřebujeme mikrovlnnou troubu… | |
|
![]() |
Experimenty z Přírodovědných INSPIROMATů – akustika |
| Jakub Jermář | |
| V posledních několika letech jsme na Přírodovědných INSPIROMATech předváděli různá měření vlastností (parametrů) zvuku a hluku. Některá z těchto měření předvedu. | |
|
![]() |
Fyzikálně zajímavé události a jejich analýza pomocí smartphonu |
| Jindřiška Svobodová | |
| V tomto příspěvku uvádím několik příkladů, jak mohou žáci používat smartphony ke zjištění fyzikálních jevů a k provádění základních měření fyzikálních veličin a analýzy událostí v místnosti i venku. Aktivity... | |
|
![]() |
Green Deal v příkladech |
| Zdeněk Bochníček | |
| European Green Deal neboli Zelená dohoda pro Evropu je plán EU v blízké budoucnosti výrazně snížit emise oxidu uhličitého a do roku 2050 se stát klimaticky neutrální. Energetika je hlavně fyzika a právě při výuce fyziky je možné... | |
|
![]() |
Hrátky s povrchovým napětím a kapilaritou |
| Jiří Kohout a kol. | |
| Ačkoliv povrchové napětí a kapilarita patří ke klasickým konceptům řešeným v rámci středoškolské fyziky, jsou zde stále některé otázky a nejasnosti týkající se výuky tohoto tématu (například ohledně směru povrchové síly... | |
|
![]() |
Jak FYKOS přibližuje (nejen) experimentální fyziku |
| Martin Vaněk a kol. | |
| Fyzikální korespondenční seminář MFF UK (FYKOS) probíhá již šestatřicátým rokem. Za tu dobu rozšířili organizátoři FYKOSu svoji působnost o mnoho akcí, od tradičních soustředění pro nejlepší řešitele semináře, přes Den... | |
|
![]() |
Jak věci padají (ve vzduchu) |
| Leoš Dvořák | |
| V příspěvku se podíváme, jak padají tělesa v odporujícím prostředí. Ukážeme si, jak na jednoduchých pokusech demonstrovat, že síla odporu prostředí je úměrná druhé mocnině rychlosti a jak přitom přibližně měřit koeficient... | |
|
![]() |
Ještě jednou rázy s využitím interface PASCO 850 |
| Jan Hrdý | |
| Příspěvek navazuje na loňské demonstrace elektrických a akustických rázů s využitím interface PASCO 850 a doplňuje je a rozšiřuje o ukázky rázů akustických vln nejen harmonického, ale také obdélníkového a trojúhelníkového... | |
|
![]() |
Korespondenční seminář Výfuk |
| Alžběta Andrýsková a kol. | |
| Příspěvek představí korespondenční seminář Výfuk (Výpočty fyzikálních úkolů) pořádaný již několik let pro žáky druhého stupně základních škol. Posluchači budou seznámeni s průběhem semináře, co zájemcům může... | |
|
![]() |
Kosmická akademie společnosti Honeywell v roce 2006 |
| Šárka Richterková | |
| Vzpomínka na týdenní studijní pobyt pro učitele matematiky a fyziky v americkém kosmickém a raketovém středisku v Huntsville sponzorovaný společností Honeywell. | |
|
![]() |
Kuchařka jednoduchých experimentů |
| Pavel Böhm | |
| Představím několik nových experimentů z Kuchařky jednoduchých experimentů. | |
|
![]() |
Kýblokmity |
| Dana Mandíková a kol. | |
| V rámci příspěvku ukážeme na jednoduchých pokusech, jak žákům přiblížit některé pojmy z oblasti kmitání, např. fáze, protifáze, časový rozvoj kmitavého pohybu. S pomocí kbelíků ukážeme skládání kmitů, spřažená... | |
|
![]() |
Magnety v hodině fyziky |
| Pavlína Hejsková | |
| Magnety jsou velmi zajímavými prostředky pro oživení výuky ve školách, ovšem i v praktickém životě mají nezastupitelnou roli. Magnetismus je součástí různých technologií. Magnety mohou mít uplatnění v konstrukci modelů nebo se... | |
|
![]() |
Maličkosti, které vám usnadní přípravu a realizaci pokusů |
| Jana Šestáková | |
| Sehnat pomůcky a připravit vše na pokus tak, aby to fungovalo, dá dost práce. Objevila jsem pár vychytávek, které určitě u pokusů a přípravy "fyzikálních hraček" oceníte. Vyrábíte do hodin cédéčková vznášedla na... | |
|
![]() |
Měření délky zvukovodu pomocí rezonance |
| Kateřina Voglová | |
| Pustíme-li do trubice zvukové vlnění, jeden konec zajistíme tak, aby došlo k odrazu vlny, dojde při určité délce a frekvenci k rezonaci. To poznáme jednoduše tak, že se zvuk zesílí. Je možné jít i opačnou cestou? Ze známe... | |
|
![]() |
Měříme rychlost zvuku v kovech, v plynech i v kapalinách |
| Josef Hubeňák a kol. | |
| Měření rychlosti šíření zvuku je klasickou součástí fyzikální akustiky. Přímé měření a výpočet v=s/t lze ve škole použít pro vzduch. Pokud máme možnost zjistit frekvenci a vlnovou délku, stačí násobit. Zdroje signálu... | |
|
![]() |
Mikrosvět aktivně |
| Zdeňka Koupilová | |
| Na fyziku mikrosvěta se obvykle nahlíží jako na obtížnou partii, ve které je obtížné až nemožné experimentovat či nějak jinak aktivně zapojit do výuky žáky. Příspěvek přinese přehled cca 10 aktivit a experimentů z této... | |
|
![]() |
Několik projektů z tábora |
| Jaroslav Reichl a kol. | |
| V příspěvku budou popsány projekty, na kterých pracovali účastníci letního Soustředění mladých fyziků a matematiků, které pořádá KDF MFF UK Praha. Vybrané projekty mohou být inspirací pro učitele při práci se žáky... | |
|
![]() |
Nová středoškolská učebnice fyziky z Matfyzu – odkud vycházíme a kam jdeme |
| Vojtěch Žák a kol. | |
| Příspěvek představuje nově vznikající učebnici fyziky, která v současné době vzniká na Katedře didaktiky fyziky MFF UK. Základ učebnice je určen pro dvouletý fyzikální kurz na různých středních školách (pro přibližně 100... | |
|
![]() |
Novinky v neformálním vzdělávání ze Science centra iQLANDIA Liberec |
| Petr Desenský | |
| IQLANDIA, jako instituce poskytující neformální vzdělávání, během nuceného uzavření kvůli pandemii připravila pro učitele a žáky spoustu nových vzdělávacích programů a metodických materiálů. Například jsme v našich... | |
|
![]() |
Obecná teorie relativity středoškolsky – učební web pro zájemce o relativitu |
| Matěj Ryston | |
| Představení nově vzniklého webu, jehož cílem je seznámit zájemce z řad středoškoláků, ale i učitelů se základy OTR. Snahou je představit základní myšlenky OTR co nejvíc v řeči střední školy včetně použité matematiky.... | |
|
![]() |
Pár zajímavých nápadů XII |
| Václav Pazdera | |
| V příspěvku budu prezentovat pár zajímavých nápadů, na kterých jsem v poslední době pracoval. Většina těchto nápadů vznikla na setkáních Elixíru a Heuréky kolegů učitelů fyziky. | |
|
![]() |
Praktické úlohy okresního kola Archimediády |
| Pavla Wegenkittlová a kol. | |
| V příspěvku budou popsány praktické úlohy z posledních dvou ročníků okresního kola Fyzikální olympiády kategorie G (Archimediády) v Českých Budějovicích. Dále analyzovány strategie řešení, výsledky a možnost využití úloh... | |
|
![]() |
Propojení měřicího systému a programování 3 |
| Miroslav Staněk | |
| Příspěvek navazuje na předchozí dva z minulých ročníků VNUF, ve kterých bylo představeno, kterak jednoduše programovat se senzory PASCO, kdy výstupem kódu vždy byla akce v rámci analytického SW SPARKvue. Ve třetím díle se více... | |
|
![]() |
Přiblížení problematiky kosmologie žákům – 3 krátké úkoly |
| Jindřiška Svobodová a kol. | |
| Zabýváme se tím, jak lze stručně prezentovat aktuální problematiku kosmologie. Ukážeme sadu pracovních listů na toto téma a předvedeme 3 aktivity, které pomohou žákům uvědomit si, v jakých řádech se vlastně ve vesmíru... | |
|
![]() |
Různé? Stejné! – využití různých reprezentací ve výuce |
| Zdeňka Koupilová | |
| Umět rozpoznat danou fyzikální či matematickou veličinu, jev či zákon v různých reprezentacích je známkou hlubšího pochopení jeho významu. V příspěvku představím sadu karet a aktivit s nimi vhodných do hodin na druhém stupni ZŠ... | |
|
![]() |
Science on Stage 2022 pohledem českých účastníků |
| Věra Koudelková | |
| Festival Science on Stage se v roce 2022 konal v Praze, českých účastníků tedy rozhodně nebylo málo. V příspěvku společně představíme vybrané experimenty, které nás na Sons zaujaly. | |
|
![]() |
Simulovaná měření s pixelovým detektorem |
| Vladimír Vícha | |
| Na českých školách, v centrech Elixíru do škol a v dalších institucích se využívají pixelové detektory MX-10 a v poslední době také MiniPIX EDU. Tyto detektory umožňují mapovat radioaktivitu tím nejnázornějším možným... | |
|
![]() |
Staronové tabulky (a další tituly) Promethea |
| Karel Kolář | |
| Představíme, co v posledních letech aktualizujeme v tradičních titulech nakladatelství Prometheus. Zaměříme se zejména na tabulky, které doznaly mnoho dílčích aktualizací. Jeden z příkladů získají prezenční účastníci s... | |
|
![]() |
Tandemová výuka fyziky na gymnáziu |
| Jana Škrabánková | |
| Příspěvek nabízí jak nezbytné základní informace o tandemové výuce, tak osobní zkušenost autorky s realizací tandemové výuky fyziky na Gymnáziu Nový Jičín, která probíhala u studentů 2. ročníku. Cíle sledovaly spolupráci... | |
|
![]() |
Teplota varu vody, ethanolu, směsi vody a ethanolu ve varné konvici |
| Vladimír Vochozka a kol. | |
| Běžná varná konvice vypne ohřev vody okolo 100 °C. Jak se ale bude chovat při ohřevu ethanolu (technického lihu) či směsi vody a ethanolu (vodky) už není tak předvídatelné. V příspěvku jsou popsána jednotlivá měření. | |
|
![]() |
Týden vědy na Jaderce |
| Karel Kolář a kol. | |
| Připomínka, proč byste měli svým žákům doporučit skvělou akci pro seznámení se s vědeckou prací podanou v rámci jednoho intenzivního týdne. | |
|
![]() |
Úlohy přírodovědné olympiády EOES jako inspirace pro výuku fyziky |
| Jan Šlégr a kol. | |
| V květnu 2022 proběhla v Hradci Králové mezinárodní přírodovědná soutěž European Olympiad od Experimental Science (EOES). Ve dvou dnech týmy složené z mladých biologů, chemiků a fyziků řešily mezipředmětové experimentální... | |
|
![]() |
Využití kalkulátorů Classwiz ve fyzice |
| Josef Rak | |
| Při výuce fyziky se stále více používají počítače. Jedná se např. o zpracování výsledků měření, sdílení, zpracování sdílených informací, numerické výpočty a vizualizace dat. V těchto situacích lze počítač... | |
|
![]() |
Vzdálené laboratoře na PřF UJEP Ústí nad Labem a na MFF UK Praha |
| František Lustig a kol. | |
| Vzdálené experimenty jsou přístupné již cca 20 let, ale v době koronavirové se plně ukázaly jako velice dobrá alternativa k face to face výuce ve fyzikálních laboratořích. Mnoho uživatelů, kteří o vzdálených experimentech sice... | |
|
![]() |
Zajímavé Experimenty s termokamerou |
| Zdeňka Kielbusová | |
| V rámci výstupu budou prezentovány netradiční experimenty pomocí termokamery LabIR Edu, která vznikla v NTC ZČU v Plzni a byla speciálně navržená pro vzdělávání. | |
|
![]() |
Zapojení soutěže Fyziklání do Erasmus+ programu |
| Daniel Dupkala a kol. | |
| Súťaž Fyziklání organizovaná korešpondenčným seminárom FYKOS na MFF UK sa v priebehu posledných rokov významne rozšírila. Okrem samotnej súťaže, v ktorej tímy stredoškolákov riešia zaujímavé fyzikálne príklady, je pripravený... | |
|
![]() |
Ztroskotání Titanicu a fyzika |
| Jan Hrdý | |
| Letos uplynulo 110 let od ztroskotání Titanicu. Tento příspěvek shrnuje známé i zcela nové informace o příčině této katastrofy a hodnotí je z hledisky fyziky. | |
|









